Jual Bayi Jual Anak

Rasa sangat malas mahu menulis berkaitan dengan kisah ini. Hati rasa sangat tidak tenteram. Sedih bercampur baur dengan seribu macam persoalan yang amat payah untuk dijawab. Hanya ‘printscreen’ sahaja dapat disediakan buat mengisi entri kali ini. Jom tengok sama-sama apa yang telah disiarkan sejak 2002 di Utusan Malaysia. :(

jual anak membeli bayi
siapa untung siapa rugi
mana insan di mana hati
mana iman di mana budi

Mengapalah ada aktiviti perdagangan manusia di dunia ini. Sukarkah proses untuk mengambil anak angkat? Mengapa pula ibu-ibu yang tidak mahu memelihara bayi yang dilahirkan tidak menyerahkannya kepada keluarga angkat? Salahkah menyerahkan anak kepada keluarga angkat?

TehrDemikian kisah 'Jual Bayi Jual Anak' untuk tatapan pembaca kali ini. Teruskan membaca kisah-kisah berkaitan yang lain. Penggemar pantun boleh dapatkan pantun @tehramuan di twitter.


46 Comments

  1. kami says:

    mereka ini mmg tidak berhati perut, tiada perasaan,
    sanggup melakukan perbuatan keji hanya kerana duit..
    harapkan mereka semua dapat ditangkap dan kes sebegini dpt dibenteras..

    1. tehr says:

      wang segalanya

      1. Ismail N says:

        Tidak kiralah apa motifnya, wang ringgit atau kesempitan hidup, yang pasti saya setuju dengan komen kami – perbuatan ini memang tak berhati perut. Tidak ada berperikemanusian langsung.
        Ismail N baru je tulis kisah Hotel 15 Tingkat Siap Dalam Masa 6 HariMy Profile

        1. tehr says:

          perikebinatangan juga tak ada
          binatang pun sayang anaknya

  2. fendidahada says:

    takutnya…yg buang bayi pun banyak..yang dagang bayi pun banyak…macam manalah nak kurangknnye ye…
    fendidahada baru je tulis kisah Luahan hati seorang Pemandu BasMy Profile

    1. tehr says:

      payah nak lembutkan hati batu yang kering

  3. Mohd Hafiz says:

    hmm.. sepatutnya kita kena update iman kita dr masa ke semasa…

    1. tehr says:

      yups, hafiz
      update iman masing2

  4. mijie says:

    kenapalah mereka ni tidak berhati perut melakukan sedemikian….
    mijie baru je tulis kisah Myvi tengah dibetulkan kakinyaMy Profile

    1. tehr says:

      hati dan perut gelap ni

      1. suri says:

        selalu makan hasil dari air tagan org yang tak solat..cam cth mkn kt kedai mamak tuh ..tu yang buat hati kita gelap dna liat nak sllu dekat padaNYA..

  5. kakyong says:

    kerana mahukan duit..kdg2 manusia lupa batas2 kemanusiaan….
    kakyong baru je tulis kisah 31 sekaligusMy Profile

    1. tehr says:

      lupa segala2nya

  6. puteri says:

    mungkin bagi mereka, serahkan kepada orang untuk memelihara anak mereka tidak akan memulangkan keuntungan, kerana itu mereka memilih untuk menjual.

    ah,.. murahnya harga nyawa manusia

    berapa ramai yang dah lama nak anak tapi tak dapat?

    kawan saya belum kahwin ingin memilhara anak angkat, tapi tak dapat. katanya pihak jabatan utamakan yang sudah berkahwin.

    macam mana dengan artis yang belum kahwin tapi dapat pelihara anak@adik angkat? macam senang la pulak,,?

    tak sayang ke kat anak?
    tapi ok lagi la kot jual anak tu daripada buang..
    itu lebih kejam..

    anak kucing pun sy syg.
    anak buah pun syg (bleh main2..hehehe)
    ank sndiri (ms dpn233),, ui,,mstilh syg

    ngeEE..
    :D

    1. tehr says:

      moga2 allah penuhkan hati kita dengan kasih sayang

  7. Syafrizal says:

    dunia semata-mata… halal haram tolak tepi
    hati sudah gelap akibat tidak jaga kehalalan makanan
    bertaubatlah dari bersekongkol dengan golongan sebegini
    child traficking berleluasa
    Syafrizal baru je tulis kisah Selamat Hari Raya AidiladhaMy Profile

    1. tehr says:

      memang hati dah gelap
      hitam dan kering

  8. padin says:

    kenapalah nak di jual anak tu ye? kadang2 kita dengar pasangan yang berpuluh tahun mencuba tapi belum rezeki,
    tapi yang dah dapat ni tak reti menilai betul. Sadis.
    padin baru je tulis kisah Pekerjaanku- IbadahkuMy Profile

    1. tehr says:

      hanya tahu nilai duit je, bro

  9. suri says:

    takut dengan dunia sekarang..semakin maji semakin rakus manusia itu…

    1. tehr says:

      berniaga manusia lebih untung dari berniaga unta

  10. gayahspears says:

    mengom!!!
    semakin tua dunia..
    semakin manusia hilang kewarasan!!!
    gayahspears baru je tulis kisah Kau Membunuh Aku!!!My Profile

    1. tehr says:

      ramai yang dah nyanyuk

    2. ray ban says:

      Tanda2 kecil kiamat la ni
      ray ban baru je tulis kisah Types lens use by Ray banMy Profile

  11. wadud says:

    jual bayi?
    aku memang xleh kata per..
    geramm~~ adoi.. sush nak komen.. huhu..
    wadud baru je tulis kisah RP 1 juta banyak tol ngeh3My Profile

    1. tehr says:

      tak apa, bro
      kekadang diam lebih baik

  12. Cha'on says:

    kesian dekat budak2 yang tak bersalah tue.. tambah pulak aktiviti perdagangan anak nie berlaku dalam ahli JPN sendiri.. nakkan untuk bayi yang tak bersalah jugak jadi mangsa.. dunia dunia
    Cha’on baru je tulis kisah Rancangan 8TV Shout! Awards 2010 Kini KembaliMy Profile

    1. tehr says:

      dunia… dunia…

  13. Cik Siti says:

    diharap setiap perbuatan itu akan ada akibatnya…. mana tahu… anaknya sendiri akan menjadi mangsa. dan pada ketika itu biarlah dia berfikir dengan apa yang telah dilakukan…

    1. tehr says:

      moga2 mereka sedar dan kembali bertaubat

  14. bisk says:

    mereka menjual anugerah dan amanah Tuhan.

    1. tehr says:

      semuanya kerana wang

    2. tehr says:

      semuanya kerana wang

  15. sud@is says:

    bila hati menjadi batu
    bila mata menjadi buta
    kenapa duit yang diburu
    lupakah anak itu permata
    sud@is baru je tulis kisah Sifat-sifat Penenang HatiMy Profile

    1. tehr says:

      kenapa duit yang diburu
      bukankah anak itu permata
      mengapa pahit dalam hatimu
      tidakkah nanti kau akan tua?

  16. dnoBiz says:

    Bila duit beraja di hati…
    apa pun sanggup walau tau akibatnya membawa mati
    dnoBiz baru je tulis kisah Selamat Hari Raya AidilAdha – Fadhilat QurbanMy Profile

    1. tehr says:

      berfikir sejengkal je
      ambil mudah

    2. ray ban says:

      bak kata orang muda-mudi sekrang duit adalah paling penting SELEPAS tuhan
      ray ban baru je tulis kisah Types lens use by Ray banMy Profile

  17. sangilapi says:

    dulu aku pernah benda ni – dah macam jadi ‘industri’,perempuan pendatang yang terlibat dalam pelacuran diarahkan hamil kemudian bayi tersebut dijual – serampang dua mata :(
    sangilapi baru je tulis kisah persediaanMy Profile

    1. sangilapi says:

      *pernah dengar
      sangilapi baru je tulis kisah persediaanMy Profile

    2. tehr says:

      diarahkan?
      belum pernah dengar ni, bro
      dahsyat gila mereka ni

      1. sangilapi says:

        diarahkan oleh sendikit yang terlibat dalam pelacuran tersebut.
        sangilapi baru je tulis kisah kampung halamanMy Profile

  18. ray ban says:

    bodoh betul la sampai anak sendiri pun nak jual xde perasaan salah ke?? Kucing belakang rumah aku pun sayangkan anak dia
    ray ban baru je tulis kisah Types lens use by Ray banMy Profile

    1. tehr says:

      dah tak tahu nak jual apa dah tu…

  19. zik says:

    apa lagi yang boleh jual…. semua nak dijualnya..
    zik baru je tulis kisah Maha International 2010- 26 november ini!My Profile

  20. decrewz says:

    Erk… Manusia jenis ni pikir 2 benda je.. Duit & terlanjur..
    decrewz baru je tulis kisah Buffered Earning Yang ke-4My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Pantun
Share
Tweet
jobdirumah
KERJA SAMBILAN DENGAN PROGRAM JOBDIRUMAH
Pendapatan Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan

Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan

Klik Untuk Mendaftar

Kajang pak malau kajang berharga,
Isteri pak malau memang sweet;
Kenapa minyak perlu naik harga,
Kita kan negara pengeluar sawit.
pantun