Bila Suami Tak Sayang

“Dah umur kita 40 nanti, agaknya suami dah tak sayang, kan?”

begitulah bunyinya lebih dan kurang
umur empat puluh suami tak sayang
anak dah banyak cantik dah terbang
payah nak tegur susah nak pandang

Begitulah kebimbangan seorang isteri yang aku terbaca di internet. Benarkah suami tak sayang atau mungkinkah sebahagian besar wanita di Malaysia dan di seluruh dunia amnya merasa bimbang seperti ini? Sungguh tak sedap didengar.

sayang

Gambar yang diberi oleh Google dengan kata kunci 'sayang'.

Bagi aku itu adalah satu pendirian dan kesilapan yang besar. Terlampau dan salah sama sekali. Lelaki pentingkan apa sebenarnya. Apa kata anda?

TehrDemikian kisah 'Bila Suami Tak Sayang' untuk tatapan pembaca kali ini. Teruskan membaca kisah-kisah berkaitan yang lain. Penggemar pantun boleh dapatkan pantun @tehramuan di twitter.


58 Comments

  1. kulanz says:

    Perasaan sayang aku pada isteri masih kuat lagi.. :)
    tapi biasalah kebimbangan pada wanita tu satu perasaan yang tak dapat dihindar.. ada banyak maknanya tu..
    yang penting sama2 boleh kawal lah kan :)
    kulanz baru je tulis kisah Gred Gaji & Pekeliling Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)My Profile

    1. tehr says:

      kadang2 wanita fikir yang bukan2
      teruk kita kalau layan semuanya, bro
      huhu

      1. Encik Mus says:

        kena pandai mengambil hati isteri..
        jangan buat curang..
        isteri akan ingat sampai bila-bila
        Encik Mus baru je tulis kisah Yes!! Esok Balik KampungMy Profile

        1. dnoBiz says:

          Perempuan kalau berdendeam memang payah nak padam
          dnoBiz baru je tulis kisah Iklan Innity – Macam mana aku boleh terlepas pandang..??My Profile

  2. floyd says:

    Pada saya, itu tidak benar. Saya tetap sayang isteri saya tak kira lah klu sudah mencecah 40 nanti. Tapi org perempuan ni kadang2 prasangka bukan2, betul tak. Yg bukan 40 pun ada juga rasa mcm tu agaknya.
    floyd baru je tulis kisah Geothermal Power Plant SoonMy Profile

    1. tehr says:

      tu la pasal
      ada yang baru kawin je, dah berperang
      [suami pun tak kurang juga buat perangai]

  3. bila dah tua nanti.. bukan masalah sayang tak sayang.. masalah kena lebih bersiap sedia utk kematian….

    p/s: muda2 pun kena bersiap sedia gak. :D
    Petua Emak Hot baru je tulis kisah Petua menghalau semutMy Profile

    1. tehr says:

      betul tu
      kena pikir juga ke mana kita akhirnya

    2. dnoBiz says:

      sayang tu pun untuk akhirat juga..
      kalau suami sayang selesa, senang dengan isteri… Insyaallah hudup berkat, dan mati dengan tenang…
      tapi kalau ashik ingat mati sampai lupa tanggungjawab pada suami… tak bau syurga gak
      dnoBiz baru je tulis kisah Tentang Doa – Doa Senjata Orang MukminMy Profile

      1. kalo ingat kematian.. sememangnya kena ingat beri nafkah dan tanggungjawab anak, bini.. ibu ayah, jiran dan harta.. sebab semua tu akan disoal nanti disana….

        tapi memang ada salah paham tentang agama yg membuatkan pengamalnya melupakan dunia.. Islam tak ajar sebenarnya mcm tu.. :D
        Petua Emak Hot baru je tulis kisah Petua hilangkan sakit kepalaMy Profile

  4. suri says:

    sykur kami sling paham heee..
    suri baru je tulis kisah Tercekik Part IMy Profile

    1. tehr says:

      alhamdulillah
      sejahtera selamanya

  5. sud@is says:

    sayang dia tumpah pada cucu2 kot
    bukan tak sayang cuma tak romantis…..
    sud@is baru je tulis kisah PahitMy Profile

    1. tehr says:

      cucu pulak keliling pinggang dengan berbagai kerenah
      huhu

      tapi orang kata
      pasangan tua lagi la lebih romantik :D

  6. chii says:

    haa,,sila jawab wahai encik2 suami..ehehe..

    chii pernah jumpa dgn beberapa suami orang yg belum lg mencecah 40..pernah menyuarakan ingin menambah satu lagi ‘ cawangan ‘ tapi xde sebab2 yg kukuh..ada sorang ni..katanya ,,sebab dlm family dia..ramai yg pasang 2…

    yg sorang ni lg..sebab tiba2..azam tahun baru..

    dan x kurang juga..ada yg saja suka2…wahh…menarik kan jwapan dorang :p
    chii baru je tulis kisah SEGMEN | 10 Perkara Pelik Tentang Saya by CekbolatMy Profile

    1. tehr says:

      jangan la bila ‘tak ada beban batu digalas’
      kalau mampu dan boleh mendamaikan semua
      ok la jugak

  7. b3njy says:

    Jangan kata umur 40 dah tua … benjy nengok sekarang ni ramai wanita dah umur 40 masih bergetah lagi OOOooo !
    b3njy baru je tulis kisah ABSTRAK – PART IMy Profile

    1. tehr says:

      ko jangan main2, bro
      payah nanti kalau kena getah :D

      1. Encik Mus says:

        kalau kena nak buat macam mana… layan sajalah bro b3njy
        Encik Mus baru je tulis kisah Yes!! Esok Balik KampungMy Profile

  8. b3njy says:

    Menjawab soalan cikgu pula … rasanya lelaki tak sama masing2 ada pendapatnya … ada yang kata masih sayang isteri dan ada juga yang nak cari bergetah punya … terpulanglah tuan punya badan. kalau benjy setakat ni masih lagi sayang kat isteri harap2 kekal sampai ke tua bersikap begitu :)
    b3njy baru je tulis kisah ABSTRAK – PART IMy Profile

    1. tehr says:

      yups
      lelaki memang selalu buat perangai juga
      aku tak nafikan
      kesian pada wanita yang taat

  9. b3njy says:

    Ada orang kata bila tua suami isteri dah kurang nafsu seks tetapi lebih mengharapkan bantuan dan teman kerana di tinggalkan anak2 .
    b3njy baru je tulis kisah ABSTRAK – PART IMy Profile

    1. tehr says:

      tak semuanya, bro
      ada juga yang masih mampu bila selalu menjaga kesihatan dan mengamalkan petua2 berguna

      pasal anak tu, memang ada yang tak hiraukan orang tua
      sedih, kan?

  10. b3njy says:

    Bagi isteri yang risau … banyak2 mengambil hati suami supaya bertambah sayang dan kenalah menjaga ‘body’ hehehehe …
    b3njy baru je tulis kisah ABSTRAK – PART IMy Profile

    1. tehr says:

      tu la pasal
      kena la pandai guna kelebihan yang ada
      kalau tak ada, usahakan agar ada juga :D

  11. b3njy says:

    Bagi suami yang playboy cuma nak nasihat jangan buat benda yang tak elok dah tua dah kita ni …(benjy pun dah tua dah…)
    b3njy baru je tulis kisah ABSTRAK – PART IMy Profile

    1. tehr says:

      betul
      nanti bila anak marah, tak suka
      kata pulak anak derhaka
      pada hal kita sendiri yang buat perangai

  12. Juan says:

    seperti tajuk lagu “Scorr – Bila Hati Dah Sayang”
    rasanya bukan laki x sayang, tp laki nak isteri seperti muda mudi dulu kot, hehe
    Juan baru je tulis kisah Jutawan HartanahMy Profile

    1. tehr says:

      memang ada lelaki macam tu
      tapi kena la sedar diri juga
      sendiri pun dah tua :D

      1. Encik Mus says:

        tak ukur baju badan sendiri..
        ingat nak sedap sahaja..
        jangan pula habis manis madu sepah dibuang..
        Encik Mus baru je tulis kisah Niche Blog?My Profile

  13. ghost writer says:

    bagi aku ia harus dimulai dulu dengan komunikasi yang baik dan saling mengungkapkan rasa.jadi sampai tua pun,praktikal sebegitu sangat berkesan.
    ghost writer baru je tulis kisah yang tidak dijelaskanMy Profile

    1. tehr says:

      yups
      kena selalu buat la
      kalau bila dah tua baru nak buat, digelakkan budak2 nanti :D

  14. padin says:

    emm, tiap orang pun ada kegusarannya, kalau pelajar sudah tentu markah peperiksaan, mungkin bagi isteri itu kerisauan dia, heh
    padin baru je tulis kisah Tahukah KamuMy Profile

    1. tehr says:

      lelaki juga sebenarnya ada kegusaraannya sendiri :D

  15. Norizwan says:

    biasala…saya baru 2 tahun kawen anak sorang….org umah pun risau kat saya macam2…itu pun dah cukup lah…saya hargai ngan kasih sayang isteri saya….

    tapi kalau dah tua…ontah la…
    Norizwan baru je tulis kisah Anjing paling tua didunia matiMy Profile

    1. tehr says:

      kena selalu romantis la, bro
      jangan nanti tua baru nak mula

  16. yas says:

    Bagi lelaki lain aku tak tau la…banyak unsur2 luaran yg mungkin mempengaruhi…salah satunya tak pernah “enjoy” masa bujang…bila dh cecah 40an baru nampak dunia…hmmmm maleh nk komen bebanyak sbb kwn aku pun ada yg sebegitu…aku lak, takat ni okeh lagi…akan dtg wallahualam…mintak2 dijauhkan laa…
    yas baru je tulis kisah Proton Champion APRC 2011My Profile

    1. tehr says:

      amin
      mintak2 aman selamanya

  17. titan says:

    tak tahu nak kata apa. kena tunggu umur 40 nanti..umur 20an ni..aku rasa masih kacak lagi perasaan sayang pada awek-awek aku. haha..
    titan baru je tulis kisah Komisen ke 86 dari TNXMy Profile

    1. Encik Mus says:

      lama lagi tu..
      masa mengubah segalanya..
      Encik Mus baru je tulis kisah Niche Blog?My Profile

    2. dnoBiz says:

      awek aweks… heheh
      kalau kau yang memadukan aku tak heran tapi jangan sampai kau pulak yang dimandukan heheheh
      dnoBiz baru je tulis kisah Cabul budak – Artis popular 80 an dituduh Mencabul [Video]My Profile

      1. tehr says:

        haha
        macam cerita laksamana do re mi

  18. Berlari anak kesana sini
    dari pagi hingga kepetang
    Siapa tak sayang pada bini
    lagi muncung lagilah saya

    potong daging dengan pisau
    dimasak bersama ikan pari
    bagi isteri yang risau
    cubalah pikat hati suami

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami…
    Convert Enjin Daihatsu YRV

    1. tehr says:

      dimasak bersama ikan pari
      pedas sangat tidak tertahan
      cubalah pikat hati suami
      banyak berdoa kepada tuhan

  19. adele says:

    bila perkahwinan disandarkan pada agama, insyaAllah, cinta tetap mekar walau usia semakin bertambah :)
    adele baru je tulis kisah Twinkle Twinkle Little StarMy Profile

    1. tehr says:

      insya-allah
      itulah yang semoleknya

  20. lees says:

    mm..x semua lelaki yg jujur pada hubungan suami isteri..skg dunia dah moden..ader jer cara nak beraffair diluar..salah satu nyer thru fb…ni la yg terjadi kat saya…ingat dah abis..sumpah janji suami bagai nak rak..end up bila find out..masih sama n terus berhubung thru fb…dah mcm budak muda2 nak bercinta blk dah…tlg la sya

    1. tehr says:

      tak reti juga aku ni nak bagi idea
      fb ni memang ketagih

      yang penting jangan marah
      lelaki memang tak boleh kena marah
      ego dia setinggi awan

  21. Norgadis says:

    Adoi.. umur aku dah 40 ni…
    Tapi kalau jalan dengan laki dia masih pegang tangan aku, sama mcm baru2 kawin 20 tahun yang lalu. Kalau kira cantik, memang tak secantik dulu (itupun klu memang cantik) sekarang ni yang cantik anak2… tapi aku yakin dia masih sayang kat aku tu…
    Norgadis baru je tulis kisah Selamat Hari Lahir Nurfatihah AthirahMy Profile

    1. tehr says:

      alhamdulillah
      moga2 terus bahagia selamanya, nor

  22. dnoBiz says:

    Pada aku kecantikan tu hanyalah penarik dia awal perkenalan je…
    Tapi kebanyakan lelaki bila dah berkahwin lebih pentingkan keserasian dengan pasangan, ketenangan dan kegembiraan bila bersama, kesefahaman…, dan yang paling penting ialah menyenangkan…
    cantik tu subjektif… kalau isteri buruk macam hantu maklimah pun tapi kalau menyenagkan suami… dia mesti sayang tak hingat…
    Ps : Busuk belakang cerita.. :D
    dnoBiz baru je tulis kisah Tentang Doa – Doa Senjata Orang MukminMy Profile

    1. tehr says:

      aku sangat setuju
      masa muda belia memang nak yang cantik je
      bila dah tua2 ni, ketenangan yang paling utama

  23. ciksembang says:

    kecantikan datang dari dalam.. luaran hanya sementara..
    alhamdulillah sy tak pernah rasa bila umur 40 suami tak sayang..
    ciksembang baru je tulis kisah Apa makna nike sebenarnya ?My Profile

  24. akubiomed says:

    Orang barat kata ‘Lige begin at 40′ kerana pada ketika itu kewangan lelaki sudah stabil, anak-anak pun sudah besar dan banyak perkara sudah diatur. Pada ketika itu ada yang berangan-angan. :-)

  25. amirulfaiz says:

    Wanita sedar akan rupa paras yang cantik akan pudar bila umur 40 tahun. Lelaki yang bijak, memandang isteri dengan mata hati. Bukan rupa paras yang nampak dimata, tapi molek budi yang terasa di hati suami.
    amirulfaiz baru je tulis kisah Abah tak sihatMy Profile

  26. farahaznil says:

    masalahnya….jgn kata dah tua..ada yg umur before 40 pun dah menggatai…..!! apa cer??heheh

  27. nurmisnan says:

    merepeklah semua tuh.. yang penting kalau layanan
    dan masakan isteri sentiasa menambat hati suami
    insyaAllah dia akan susah nak lupakan kita begitu saja..

    doa seharian pengikat kasih syg…
    nurmisnan baru je tulis kisah Khasiat petai belalang, jering dan bunga kemunting china penawar kencing manisMy Profile

  28. nur kasih says:

    norgadis, sy tidur berbantalkan lengan dia, jalan berpimpin tangan,mandi bersama dan sentiasa kemana berdua x pernah sy biar dia keseorangan..
    Tapi dugaan dtg melanda setelah 18 thn perkahwinan dan mempunyai 6 ank. Dia disapa oleh ex tmpat kerja lama didlam FB yg kecewa dicurangi suami…dari bercerita melepas perasaan akhirnya menjadi kekasih gelap..Sy dan kekasih gelapnya sama umur 40 tahun pada 2012 ni..Sedih rasa apabila sy cek kat history laptop dia order bunga online hantar kat kekasih sempena bday pada bln satu hari tu…sedangkan bday sy x penah dia bagi bunga hanya wish ala kadar saje…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Pantun
Share
Tweet
jobdirumah
KERJA SAMBILAN DENGAN PROGRAM JOBDIRUMAH
Pendapatan Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan

Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan

Klik Untuk Mendaftar

Kajang pak malau kajang berharga,
Isteri pak malau memang sweet;
Kenapa minyak perlu naik harga,
Kita kan negara pengeluar sawit.
pantun